Crni dani

Pijani četnici, izbezumljeni od pljačke, nosili su na leđima tuđe šporete, a ja sam svojim očima gledao kako je čovek, nemajući šta drugo da ponese, potovario u kola jedan električni šporet, frižider, dva ormana i daske povađene sa poda neke sirotinjske kuće. Ova varvarska horda skidala je čak i opšivače sa prozora radničkih stanova u Obilićevu, pa je bilo i takvih razbojnika koji su iz stanova preplašenih građana u Kruševcu odnosili najpotrebnije njihove stvari: pokrivač, stolice, šporete i peći. Tako ovi „zaštitnici” Srba postali su njihove najgnusnije krvopije. Kad zapisujem ove teške reči, koje će imati posledica nekada, ako se ikada moja napaćena zemlja oslobodi, želim pravilno da prignječe zauvek jednu sličnu preživelu organizaciju, koja se potpuno preobratila u ovom ratu u svoju suprotnost. Verujem, da se četnički vojvoda Kosta Vojinović, koji je nekoliko kilometara od Blaca poginuo u prošlom ratu, prevrnuo u svom grobu! Nekadašnji četnici i ovi sada!

Pod parolom „zaštite Srba” sin Koste Pećanca u Kuršumliji streljao je „partizanske razbojnike” i ne isleđujući njihove krivice, te dok beležim ove žalosne redove pitam se da li će ikada ovaj krvavi omladinac, koji se u Kuršumliji razmetao među devojčurama, vezujući, batinajući i ubijajući ljude, doživeti dan suđenja i pravične odmazde za svoja dela? Da li će njegov otac, kao vrhovni rabiner svih nedela među zavađenom braćom i sam naći jednom sudiju za svoje neizmerne zločine? Da li će pop Mika iz Blaca, koji je kao sveštenik ubijao lično ljude iz revolvera, batinajući narod kao stoku, zatvarajući mirne građane, osuđujući ih na smrt i tražeći garancije od građana za svakog u koga je sumnjao, stati još jedanput pred oltar, ili će ovaj nemirni Ričard III , koji je stenjao od zločina za sve vreme ovog komitovanja, pod zaštitom naše kompromitovane crkve, koja je prva neprijatelju pružila ruku na saradnju, biti okvalifikovan kao heroj? U tom slučaju, iz prvog prolećnog grma, narod će mu presuditi, onaj isti narod koji je on batinao, ucenjivao i vodio na klanicu protiv rođene braće.


Rade Drainac, odlomak iz rukopisa „Crni dani”

Popularni postovi s ovog bloga

Teofil Pančić - Darko Rundek i Apokalipso, 20 godina

Ivan V. Lalić - Nikad samlji

(Ne)prilagođen

Lordan Zafranović - Ta slika mi se strašno urezala u sjećanje i negdje mi rekla šta je to pisac

Charles Bukowski - Još jedna propala veza

Patti Smith - Sam Shepard, moj najbolji drug

Ernesto Sabato - Zemlja u kojoj je najveća elektronska komunikacija istovremeno je i zemlja gde je najveća usamljenost ljudskih bića

Zuko Džumhur - To je kao neka ljubav koja ne može da se objasni