Nikad im ne ograničavati sanjane mogućnosti


Nego, kolika je god na jednu stranu bila moja nebriga za volju, za moć, tolika je na drugu stranu bila moja žudnja za mogućnostima. Da mi je neko u djetinjstvu isključio čak i nešto što nisam nimalo želio, da je nasumce na geografskoj karti upro prstom u jedno meni nepoznato mjesto i rekao mi: »sasvim sigurno ti ovo mjesto nikad nećeš očima vidjeti«, ja bih zacijelo plakao, gorko plakao. Činilo bi mi se da mi oduzimaju nešto što već posjedujem. To nešto bila je mogućnost. I to, razumije se, plakao bih, ne za onim mjestom, već zbog onoga »sasvim isključeno«. Jer je riječ »sasvim isključeno« za djecu (a i za odrasle) bolna, strahovito bolna. Bolna već tako, sama po sebi, bez ikakvog daljeg dometka. Ona udara crne naočnjake na naše oči, ona spušta neprobojnu tminu oko nas. Ima još takvih ljudskih riječi koje su bolne već same po sebi, bez obzira što sobom zahvataju. Jedna je od takvih riječi, zna se, i riječ »nikad više«. A naročito je u djetinjstvu bolna pomisao da ima ma šta na svijetu što se neće dogoditi, ma šta što se neće doživjeti. I zato djeci nikada ne treba tako govoriti. To je jedno moje, možda i jedino moje pedagoško načelo. Nikad ne razuvjeravati djecu njihovim fantomima, nikad ih ne razočaravati! Nikad im ne ograničavati sanjane mogućnosti i zamišljani opseg života! Ako je baš neophodno nužno (iz nekih didaktičkih, odgojnih, moralnih i sličnih razloga), mogu im se, najviše, ponešto ograničiti izgledi u ostvarenje. Ali potpuno isključiti i poništiti mogućnost, to nikad i nipošto. To je grijeh prema životu, grijeh prema čovjeku. Ako nam dijete kaže: »ja mislim da ću postati Dalaj-Lama«, ili »Car-zemlje sunca-koje-ne-zalazi«, može mu se reći, ukoliko je baš potrebito: »držim da to nije sasvim izvjesno, sasvim sigurno; ali, dabome, nije ni isključeno; na koncu konca, zašto ne?« 


Vladan Desnica, „Proljeća Ivana Galeba”  
Fotografija: Dorothea Lange

Popularni postovi s ovog bloga

Ivan V. Lalić - Nikad samlji

Teofil Pančić - Darko Rundek i Apokalipso, 20 godina

Lordan Zafranović - Ta slika mi se strašno urezala u sjećanje i negdje mi rekla šta je to pisac

Charles Bukowski - Još jedna propala veza

Patti Smith - Sam Shepard, moj najbolji drug

Ernesto Sabato - Zemlja u kojoj je najveća elektronska komunikacija istovremeno je i zemlja gde je najveća usamljenost ljudskih bića

Zuko Džumhur - To je kao neka ljubav koja ne može da se objasni

Otići tiho, gotovo nečujno, pomalo kriomice, bez pompe, počasti, titula...