Niče je meni vrlo naivan


     Georg Karpat Foke: Kroz Zaratustru Niče je objavio ponovno uzdizanje čoveka: čoveka kao nešto što treba da bude nadmašeno. Bilo je u toj ideji još nade. Vi isto tako ne priznajete ljudsko u čoveku, ali...

     Sioran: Da, ali ne u smislu Ničea. Čovek ne može da bude nadmašen, pre može da bude porečen. On mora da bude poreknut. Ja smatram tu ideju o natčoveku za potpunu besmislicu. Sama pomisao na poroke svojstvene životinjama već nas tera da drhtimo. A poroci čoveka su još gori. Natčovek bi, naravno, imao kvalitete, ali bi isto tako imao i nedostatke u tim kvalitetima, a ti nedostaci bi bili strašni, mnogo strašniji nego nedostaci samog čoveka. Niče je meni vrlo naivan. To je bio usamljenik koji nije živio među sebi sličnima, u suštini čovek za žaljenje, izolovan, kome je nedostajalo tuđe neposredno iskustvo. Sva ta njegova tragedija, svađe sa prijateljima, razočaranja koja su mu izazivali ti isti prijatelji, prosto potvrđuju da zaista nije upoznao ljude. Uz to, imao je naklonost prema malim mestima, tako da je i na taj način bio lišen tako poučnog iskustva velikog grada. Nije znao šta znači živeti u paklu, jer vam je danas svaki veliki grad pakao, zar ne? Sam pakao je možda gori, ali ne mnogo. Niče je za mene zaista vrlo naivan.
     U vezi s tim, meni su mnogo bliskiji francuski moralisti, kao Šamfor ili Larošfuko. Istina je da je Niče bio i pod njihovim uticajem. Ali je u početku imao, kako da kažem, nevinu dušu... Istu kao i na kraju života. U suštini, njegovo viđenje stvari, njegov život, to mi je isuviše euforično. Niče je zanimljiv i zavodljiv, ali njegovi zaključci mi ne izgledaju ni osnovani, ni pravi.


Emil Sioran, Razgovori” 

Popularni postovi s ovog bloga

Ivan V. Lalić - Nikad samlji

Teofil Pančić - Darko Rundek i Apokalipso, 20 godina

Lordan Zafranović - Ta slika mi se strašno urezala u sjećanje i negdje mi rekla šta je to pisac

Kada Jelena dođe na more

Charles Bukowski - Još jedna propala veza

Patti Smith - Sam Shepard, moj najbolji drug

Ernesto Sabato - Zemlja u kojoj je najveća elektronska komunikacija istovremeno je i zemlja gde je najveća usamljenost ljudskih bića

Zuko Džumhur - To je kao neka ljubav koja ne može da se objasni