Nacije su mit

     
     Sjećam se, imao sam devet godina kada se jedna pravoslavna kći iz L.-a udala za muslimana, pa su neki roditelji nagovarali djecu da ''začepe nos'' ako ih put nanese pokraj kuće udavače, činile su to i odrasle žene, dočim su meni moji roditelji priprijetili da takvo što ne činim, pala bi ljaga na našu obitelj, mi nismo zaostali i nikoga ne podvajamo, to je naš svijet, govorimo istim jezikom, a to što zaziremo jedni od drugih netko nam je ostavio u naslijeđe, na toj nas je osnovi bilo lakše pokoriti, ali zapamti, sine, mi smo potpuno isti, čak su i naša prezimena ista, jedino su razlike u imenima, a zar to smije biti razlog da se međusobno gložimo, tako je govorio moj otac, a ja sam ga svaki put pomno slušao; danas pak mislim da sam to osjećao i bez njegovih tirada, da sam nekim svojim čulom poimao ono što sam poslije proučio, a to je da su ''nacije mit'' i da je ta pomama za čistotom i rasom potvrda naših izukrštanih života; tako smo jedino mogli opstati i dovde doći, inače bi se prije nas sve raspalo i deformiralo. Ne znam tko je rekao da je naše traganje za čistim korijenima ''zamagljivanje stvari''.
     Namučio sam se pišući ovo poglavlje, bitno sam ga skratio, a više puta micao sam i vraćao te majčine opaske o muslimanima bojeći se da ne uletim u bilo kakve nacionalne zamke, a onda sam naišao u nekom časopisu na putopisne zabilješke britanskog arheologa i pisca Arthura J. Evansa iz rujna 1875. godine, u kojima između ostalog veli da su muslimanski žitelji u Bosni i Hercegovini ''uljudni i da posjeduju urođenu otmjenost koja je zasigurno do njih stigla iz velikih istočnjačkih izvora i tradicija koje su ih prožele prelaskom na islam, pa im ukazujem dužno poštovanje, dočim su kršćani, makar bili iz najvišeg društvenog sloja, zapanjujuće neuljudni i nezahvalni, ogrezli u porocima prostačkog i niskog duha''.


Mirko Kovač, ''Grad u zrcalu''
  

Popularni postovi s ovog bloga

Teofil Pančić - Darko Rundek i Apokalipso, 20 godina

Ivan V. Lalić - Nikad samlji

(Ne)prilagođen

Lordan Zafranović - Ta slika mi se strašno urezala u sjećanje i negdje mi rekla šta je to pisac

Charles Bukowski - Još jedna propala veza

Patti Smith - Sam Shepard, moj najbolji drug

Ernesto Sabato - Zemlja u kojoj je najveća elektronska komunikacija istovremeno je i zemlja gde je najveća usamljenost ljudskih bića

Zuko Džumhur - To je kao neka ljubav koja ne može da se objasni